TOLKA ETT KONSTVERK I GARNTEKNIK - PEDAGOGISK PLANERING
Du kommer att få välja ut ett konstverk att använda som inspiration till en produkt i en av garnteknikerna, stickning eller virkning. När produkten är klar ska man se att det finns en koppling mellan konstverket och din produkt.
Vad ska du få ut av undervisningen?
Du ska utveckla kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Du ska utveckla din skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Du ska utveckla din medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
Vad ska du göra på lektionerna?
Du får lära dig olika tekniker för hur man kan komma på idéer, hur man kan samla inspiration.
Du kommer att arbeta med att lära dig läsa instruktioner.
Arbeta med stickning eller virkning.
Se på och tala om hur man tillverkar garn av olika material.
Gå igenom grunderna för stickning och dess historia.
Gå igenom olika garner, garntekniker och redskap och dess funktioner.
Gå igenom hur du kan arbeta miljömedvetet.
Skriva och fota i en loggbok för att hålla koll på din process samt visa dina tankar om de val du gör under arbetet och hur du överväger olika möjliga lösningar.
Bedömning av arbetsområdet:
Hur väl du tillverkar din produkt efter instruktioner.
Hur väl du hanterar verktyg och redskap på ett säkert sätt.
Hur du utvecklar din produkt och motiverar hur den hänger ihop med det valda kostverket.
Din aktivitet och självständighet. (Vilka beslut du gör under arbetets gång så att din produkt ska bli färdig)
Hur väl du kan berätta med slöjdbegrepp om ditt arbete med din produkt och hur du tycker att det arbetet har påverkat hur den ser ut när den är klar.
Arbetstid och deadlines för arbetsområdet:
Det är individuellt hur lång tid arbetet tar. Inlämning av dokumentation och färdig produkt senast två veckor före terminsslut.
Kopplingar till läroplanen
Centralt innehåll
- Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
- Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
- Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
- Slöjden i samhället
- Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.