LOGGBOK

Frågor att besvara i en loggbok:

Åk 3-4

Ide och planering (i början av ditt arbete)

1. Rita en bild av vad du planerar att göra (och klistra in i din bok).

2. Skriv med ord vad du tänkt göra.

Utvärdering (reflektioner kring ditt eget arbete och det färdiga resultatet)

1. a. Hur blev resultatet jämfört med vad du hade tänkt och ritat? Lika? Olika? 

1. b. Varför blev det olika? Vad var det som gjorde att du ändrade dig från planeringen?

2. Ge ett tips till någon som vill göra något liknande.


Åk 5-6

Ide och planering (i början av ditt arbete)

1. Rita en bild av vad du planerar att göra (och klistra in i din bok).

2. Skriv med ord vad du tänkt göra.

Framställning (efter varje lektion)

1. Skriv kortfattat vad du har gjort och (lägg till ett foto på vad du gjort på lektionen)

2. Ge ett omdöme om hur du tycker att det går i ditt projekt. (Beskriv vad som går ba eller dåligt och varför.)

Utvärdering (reflektioner kring ditt eget arbete och det färdiga resultatet)

1. a. Hur blev resultatet jämfört med vad du hade tänkt och ritat? Lika? Olika?

1. b. Varför blev det olika? Vad var det som gjorde att du ändrade dig från planeringen?

2. Ge ett tips till någon som vill göra något liknande.


Åk 7- 9

Ide och planering (i början av ditt arbete)

1. Lägg in en bild på din skiss.

2. Beskriv vad du ska göra för något? Varför vill du göra det?

3. Berätta om dina val (och varför du valt dem):

  • Vilken teknik ska du använda?
  • Vilka färger har du valt?
  • Vilket eller vilka material ska du använda dig av?

Framställning (i slutet av varje lektion)

1. Lägg gärna in en bild på vad du har gjort (ungefär var 3e vecka eller vid nya moment som är viktiga att visa)

2. Vad har du gjort idag? (Har du tagit nya beslut?)

3. Ge ett omdöme om hur du tycker att det går i ditt projekt. (Beskriv vad som går ba eller dåligt och varför.)

4. Vad ska du göra nästa gång?

Reflektioner kring ditt eget arbete och det färdiga resultatet

1. Fota din färdiga produkt och lägg in bilden i dokumentet.

2. Hur blev resultatet jämfört med vad du hade planerat? Hur blev valet av färg, form och utseende? Lika? Olika? varför?

3. Kommer din slöjdprodukt att fungera och hålla? Varför? Varför inte?

4. Hur har miljön påverkats av det material du har använt till din produkt? (miljögifter, transporter, återbruk, återvinning...)

5. Om du skulle göra en till likadan produkt med allt du vet nu, vad skulle du göra annorlunda? 

Varför ska man skriva loggbok?

Du ...

  • får bättre koll på din arbetsprocess.
  • får bättre koll på vad du kan förbättra och utveckla
  • ger underlag för lärarens bedömning och betygssättning.
  • delar med dig av dina funderingar och göra din röst hörd.


I loggboken är det fokus på innehållet!

  • Dela med dig av dina tankar och reflektioner
  • Vad gick bra?
  • Vad gick mindre bra?
  • Vad skulle kunna förbättras och hur skulle det kunna förbättras?
  • Varför gick det som det gick?
  • Var tydlig så att andra kan förstå vad du menar.
  • Var detaljrik, utveckla dina svar och resonera kring dina val i arbetsprocessen. (Skriv inte bara jag sydde korsstygn idag och det var svårt.)
  • Skriv varför det var svårt,
  • vad du har lärt dig,
  • resonera om de olika val som du gjort under arbetesprocessen,
  • var tydlig
  • Inled med att beskriva arbetsmomentet och vad som har utförts
Fröken Karolina
Alla rättigheter reserverade 2017
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång