SPEL - PEDAGOGISK PLANERING


Beskrivning av arbetsområdet

Du kommer att få tillverka ett eget spel av mjuka material. Du kan välja att hitta på innehållet själv eller använda färdiga spelregler. Vi börjar med att prata olika spel och hur man kan konstruera dem. Ditt spel måste innehålla en dragkedja eller en knapp. Därefter ritar du enskilt upp en eller flera skiss/er av det spel som du ska skapa. Du framställer och skapar ditt spel genom att använda dig av minst två av följande tekniker: broderi, maskinsömnad, textiltryck, applikation, egna förslag... Du gör en egen dokumentation under arbetets gång och en utvärdering av det färdigställda arbetet.


Under arbetsområdet ska du lära dig...

göra en eller flera egna mallar.

klippa och eller riva ut tyg med sömsmån.

repetera och fördjupa kunskaper i olika tekniker, ex. maskinsmönad och broderi.

sy fast en dragkedja eller knappar och knapphål.

använda och kombinera olika tekniker i en och samma produkt.

ämnesspecifika ord.


Bedömning av arbetsområdet:

Hur väl du tillverkar ditt spel efter instruktioner.

Hur väl du hanterar verktyg och redskap på ett säkert sätt.

Hur du utvecklar ditt spel.

Din aktivitet och självständighet. (Vilka beslut du gör under arbetets gång så att din produkt ska bli färdig, och hur du berättar om det.)

Hur väl du kan berätta om ditt arbete med din hoodie och hur du tycker att det arbetet har påverkat hur den ser ut när den är klar.


Arbetstid och deadlines för arbetsområdet:

Det är individuellt hur lång tid arbetet tar. Ca 6-8 lektioner.


Kopplingar till läroplanen


Centralt innehåll

  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker 
  1. Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  2. Sl 7-9Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Sl 7-9Slöjdens arbetsprocesser 
  1. Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  2. Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
  3. Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
  • Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer 
  1. Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Fröken Karolina
Alla rättigheter reserverade 2017
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång