PENNFACK - PEDAGOGISK PLANERING
Beskrivning av arbetsområdet
Du kommer att få sy ett eget pennfack med foder och dragkedja som du broderar ditt namn på.
Under arbetsområdet ska du lära dig...
- när man ska klippa eller riva ett tyg.
- att föra över ett motiv till tyg.
- att sy fast en dragkedja.
- repitera och fördjupa kunskaper i hand- och maskinsömnad.
- ämnesspecifika ord för området.
Bedömning av arbetsområdet:
- Hur väl du tillverkar din produkt efter instruktioner (muntliga och skriftliga).
- Hur väl du hanterar verktyg och redskap på ett säkert sätt.
- Din aktivitet och självständighet. (Vilka beslut du gör under arbetets gång så att din produkt ska bli färdig, och hur du berättar om det.)
- Hur väl du kan berätta om ditt arbete med din produkt och hur du tycker att det arbetet har påverkat hur den ser ut när den är klar.
Arbetstid och deadlines för arbetsområdet:
Det är individuellt hur lång tid arbetet tar. Ca 6- 10 lektioner.
Kopplingar till läroplanen
Syfte
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll
- Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.