HOODIE MED SYMBOL - PEDAGOGISK PLANERING


Beskrivning av arbetsområdet

Du kommer att få lära ditt att sy en egen hoddie. På det färdiga plagget kommer du sätta dit en egen symbol. Vi börjar med att prata om kläder och dess olika utryck och vad de symboliserar. Därefter ritar du enskilt upp en eller flera skiss/er av den hoodie som du ska skapa. Du framställer och skapar din hoodie genom att använda dig av teknikerna maskinsömnad och textiltryck (alternativt applikation). Du gör en egen dokumentation under arbetets gång och en utvärdering av det färdigställda arbetet.


Under arbetsområdet ska du lära dig...

rita av en mall med flera delar.

rita och klippa ut tyg med sömsmån.

sy med trikåsöm och tvillingnål.

ämnesspecifika ord.

använda dig av textilfärg och göra ett tryck (Alternativt göra en applikation.)

mera om olika symboler och vad de innebär och betyder.


Bedömning av arbetsområdet:

Hur väl du tillverkar din hoodie efter instruktioner.

Hur väl du hanterar verktyg och redskap på ett säkert sätt.

Hur du utvecklar ditt motiv till din egen symbol.

Din aktivitet och självständighet. (Vilka beslut du gör under arbetets gång så att din produkt ska bli färdig, och hur du berättar om det.)

Hur väl du kan berätta om ditt arbete med din hoodie och hur du tycker att det arbetet har påverkat hur den ser ut när den är klar.


Arbetstid och deadlines för arbetsområdet:

Det är individuellt hur lång tid arbetet tar. Ca 10- 12 lektioner.


Kopplingar till läroplanen


Syfte

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.


Centralt innehåll

  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker 
  1. Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  2. Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Slöjdens arbetsprocesser 
  1. Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  2. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
  • Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer 
  1. Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
  2. Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
  3. Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
  • Slöjden i samhället 
  1. Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Fröken Karolina
Alla rättigheter reserverade 2017
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång