FREDAGSMYS - PEDAGOGISK PLANERING


Beskrivning av arbetsområdet

Du kommer i en grupp om 4 elever arbeta med att berätta handlingen i en film på tyg med nål och tråd samt applikation. I gruppen börjar ni med att bestämma en film som ni ska berätta om. Därefter ritar du enskilt upp en bild av den del av filmen som du ska skapa. Du framställer och skapar bilden genom att använda dig av teknikerna applikation och broderi. Du gör en egen dokumentation under arbetets gång och en utvärdering av det färdigställda arbetet.


Under arbetsområdet ska du lära dig...

  • när man ska klippa eller riva ett tyg.
  • att föra över ett motiv till tyg.
  • att göra en applikation med vliesofix.
  • repitera och fördjupa kunskaper i hand- och maskinsömnad.
  • ämnesspecifika ord för området.


Bedömning av arbetsområdet:

  • Hur väl du tillverkar ditt motiv efter instruktioner.
  • Hur väl du hanterar verktyg och redskap på ett säkert sätt.
  • Hur du utvecklar ditt motiv.
  • Din aktivitet och självständighet. (Vilka beslut du gör under arbetets gång så att din produkt ska bli färdig, och hur du berättar om det.)
  • Hur väl du kan berätta om ditt arbete med ditt motiv och hur du tycker att det arbetet har påverkat hur den ser ut när den är klar.


Arbetstid och deadlines för arbetsområdet:

Det är individuellt hur lång tid arbetet tar. Ca 6- 10 lektioner.


Kopplingar till läroplanen


Syfte

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.


Centralt innehåll

  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker 
  1. Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  2. Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
  3. Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Slöjdens arbetsprocesser 
  1. Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  2. Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
  3. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
Fröken Karolina
Alla rättigheter reserverade 2017
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång